عمومی

آموزش ثبت نام در تردز و نحوه استفاده از Threads

این جدیدترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا است

تردز جدیدترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا است که برای کاربران در بیش‌از ۱۰۰ کشور دنیا منتشر شده و طبق آمار رسمی هم‌اکنون بیش‌از ۲۵ میلیون کاربر فعال دارد. عملکرد تردز از همان ابتدا بسیار جذاب بوده و این شبکه‌ی اجتماعی توانسته است کاربران را راضی کند.

در ماه‌های اخیر به‌دنبال تصاحب توییتر به دست ایلان ماسک، شبکه‌های اجتماعی زیادی برای رقابت‌ با توییتر ظهور کرده‌اند، از بلواسکای تا ماستودون و سرویس‌های دیگر؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته است در حد و اندازه‌ی Threads پرقدرت شروع کند.

تردز حمایت متا و اینستاگرام را در پشت خود می‌بیند و به‌لطف همین موضوع می‌تواند جدی‌ترین رقیب حال حاضر توییتر باشد. متا افزون‌بر اینستاگرام و تردز، فیسبوک و واتساپ را نیز دارد. این پلتفرم‌ها مجموعاً از میلیاردها کاربر میزبانی می‌کنند.

تردز ارتباطات تنگاتنگی با اینستاگرام دارد؛ در حدی که می‌توانید با حساب کاربری اینستاگرام وارد تردز شوید.

آیا تردز می‌تواند شبکه‌ی اجتماعی بزرگ بعدی باشد؟ پاسخ به این سوال در شرایط فعلی سخت است، اما شکی نداریم که تردز تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها خواهد بود. اگر نمی‌دانید که چطور در تردز ثبت‌نام و کار با این شبکه‌ی اجتماعی را شروع کنید، آموزش جدید بهینه‌سرور مخصوص شما است.

آموزش دانلود تردز

اولین قدم برای عضویت در تردز، دانلود اپلیکیشن است. با این‌که امکان ورود به تردز ازطریق حساب اینستاگرام وجود دارد، همچنان برای استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی باید اپلیکیشن مستقل را دانلود کنید.

دانلود نسخه IOS تردز

دانلود نسخه‌ی اندروید تردز

دسترسی به نسخه‌ی وب تردز

دانلود نسخه‌ی آیفون تردز و دانلود نسخه‌ی اندروید تردز ازطریق اپ استور و گوگل پلی امکان‌پذیر است. به‌غیر از این دو فروشگاه آنلاین، تردز را از هیچ منبع دیگری دانلود نکنید.

در صورت تمایل می‌توانید پست‌های تردز را ازطریق نسخه‌ی وب نیز مشاهده کنید؛ البته در نسخه‌ی وب امکان لایک و ری‌پست و کامنت‌گذاشتن وجود ندارد.

آموزش ثبت نام در تردز برای کاربران اینستاگرام

پس از نصب اپلیکیشن تردز روی گوشی، زمانش رسیده است که وارد این شبکه‌ی اجتماعی شوید. برای استفاده از تردز به حساب کاربری نیاز دارید. اگر پیش‌تر حساب اینستاگرام ساخته‌اید، می‌توانید به‌سادگی وارد تردز شوید.

۱. اپلیکیشن تردز را باز کنید و روی گزینه‌ی Log in with Instagram ضربه بزنید تا وارد تردز شوید.

۲. گزینه‌ی Import from Instagram را بزنید تا پروفایل اینستاگرام شما به تردز منتقل شود. همچنین امکان ویرایش بایوگرافی، لینک پروفایل و حتی تصویر به‌صورت دستی وجود دارد. برای ویرایش هر یک، روی آن‌ها ضربه بزنید. سپس Next را بزنید.

۳. در مرحله‌ی سوم باید عمومی یا خصوصی بودن حساب را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید همه‌ی کاربران پست‌های شما را ببینند گزینه‌ی Public Profile را انتخاب کنید، در غیر این‌صورت سراغ انتخاب Private Profile بروید.

۴. در مرحله‌ی چهارم فهرست کسانی را که در اینستاگرام فالو کرده‌اید مشاهده خواهید کرد. با ضربه روی گزینه‌ی Follow All تمامی حساب‌ها فالو می‌شوند. در صورت تمایل روی گزینه‌ی Follow در کنار هر نام کاربری ضربه بزنید تا آن حساب فالو شود. سپس گزینه‌ی Next را در بالای صفحه بزنید.

۵. در نهایت روی گزینه‌ی Join Threads ضربه بزنید تا فرآیند ساخت حساب کاربری تردز به اتمام برسد.

آموزش ثبت نام در تردز بدون داشتن حساب اینستاگرام

تردز به‌شدت به اینستاگرام وابسته است و در لحظه‌ی نوشته‌شدن این مقاله هیچ راهکاری برای ثبت نام در ترندز بدون داشتن حساب اینستاگرام وجود ندارد. در صورت ارائه‌ی راهکار، مقاله را به‌روزرسانی خواهیم کرد.

آیا می‌توان در وب از تردز استفاده کرد؟

متا نسخه‌ی تحت وب این شبکه‌ی اجتماعی را در دسترس کاربران قرار داده است. برای مشاهده‌ی نسخه‌ی وب تردز باید وارد وب‌سایت Threads.net شوید.

همچنین اگر می‌خواهید پست‌های بقیه را در وب مشاهده کنید، باید آدرس Threads.net/@Username را وارد کنید. مثلا اگر به‌دنبال مشاهده‌ی پست‌های بهینه سرور هستید، وارد آدرس Threads.net/@iSaeedYavari شوید.

آموزش استفاده از تردز اینستاگرام

محیط تردز ۵ صفحه اصلی دارد که از پایین صفحه می‌توانید بین آن‌ها جابجا شوید:

در تردز به‌جای واژه توییت از ترد (Thread) به معنای رشته استفاده می‌شود و در واقع هر ترد یک رشته از نوشتنی‌هاست.

نوشتن ترد جدید

با لمس دکمه وسط در نوار ابزار تردز وارد صفحه نوشتن ترد جدید می‌شوید. در اینجا می‌توانید متن دلخواهی بنویسید و یا به ترد خود تصویر اضافه کنید.

در پایین صفحه نیز با لمس گزینه Anyone can reply می‌توانید تنظیم کنید همه کاربران (Anyone)، فقط افرادی که فالو می‌کنید (Profiles you follow) یا فقط افرادی که منشن کرده‌اید (Mentioned only) امکان پاسخ به ترد شما را داشته باشند.

تغییر زبان تردز

اپلیکیشن تردز به‌صورت خودکار زبان برنامه را با توجه به زبان گوشی شما تنظیم می‌کند. اما اگر می‌خواهید زبان برنامه را به‌صورت مجزا تعیین کنید، وارد پروفایل خود شده و روی دکمه دوخط در بالای صفحه ضربه بزنید.

حالا از صفحه تنظیمات باز شده Language یا زبان را انتخاب کرده و زبان مورد نظرتان را برگزینید. برای اعمال تغییرات، یک‌بار تردز را بسته و دوباره باز کنید.

تنظیمات حریم شخصی

پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرکاری، تنظیمات حریم شخصی تردز را طبق علاقه خود تنظیم کنید. برای این‌کار به صفحه پروفایل رفته و با لمس دکمه دوخط در بالای صفحه وارد تنظیمات شوید. حالا می‌توانید گزینه‌های زیر را تنظیم کنید:

  • Private Profile: تغییر حساب کاربری بین دو حالت شخصی و عمومی (برای حالت شخصی روشن کنید)
  • Mentions: چه افرادی بتوانند شما را با @ در تردهای خود منشن کنند؛ همه، افرادی که فالو می‌کنید یا هیچکس.
  • Muted: مشاهده حساب‌هایی که آن‌ها را میوت یا بی‌صدا کرده‌اید.
  • Profiles you follow: نمایش لیست افرادی که در تردز فالو می‌کنید.

چگونه اکانت تردز اینستاگرام را غیرفعال کنیم؟

برای این‌کار وارد پروفایل خود شده و روی دکمه دوخط بالای صفحه برای ورود به تنظیمات ضربه بزنید. حالا روی Account و سپس Deactivate account کلیک کنید. در صفحه باز شده برای تأیید، دکمه مشکی‌رنگ Deactivate profile را انتخاب کنید.

 

چرا تردز در ایران فیلتر است؟

اگرچه دسترسی به تردز برای ایرانی‌ها محدود شده، اما این روزها استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی به روتین زندگی کاربران تبدیل شده است.

شبکه اجتماعی «اینستاگرام تردز» از روز وقتی که منتشر شده، اما امکان دسترسی به آن با IPهای ایران وجود ندارد. با این‌حال اگر عضو این شبکه شده باشید، احتمالا تعداد زیادی از دوستان خود را ببینید که همین امروز در آن عضو شدند. درواقع کمتر کسی متوجه فیلتر بودن تردز در ایران شده چرا که فیلترشکن‌ کاربران در این روزها روشن است‌. اما نکته مهمی که باید گفت اینست که فیلترینگ تردز، اقدام جدیدی نیست و همه چیز به مسدودسازی اینستاگرام باز می‌گردد. مسدود بودن تردز نشان می‌دهد فیلترینگ در ایران به مرحله جدیدی رسیده است. در واقع فیلترینگ کاری می‌کند تا فرصت‌های جدید، پیش از آنکه بخواهند به شکل یک تهدید در بیایند ، از کاربر گرفته شود.

تردز (Threads) جدیدترین سرویس اینستاگرام است که می‌تواند به عنوان رقیب جدی توییتر توسط کاربران مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر نسخه اندروید، iOS و وب این سرویس در دسترس قرار دارد. اما همچون بسیاری از شبکه‌های اجتماعی محبوب جهانی، کاربران ایرانی بدون ابزارهای تغییر آی‌پی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. البته این سرویس در برخی اپراتورها بدون مشکل باز می‌شود که به نظر می‌رسد اختلال در فیلترینگ عامل آن باشد.

طبق نظرسنجی از کاربران تلگرامی نیز مطلع شدیم که ۸۶ درصد آنها با آی‌پی ایران امکان دسترسی به Threads.net را ندارند. مارکت‌های اندروید ایرانی نظیر مایکت نیز تردز را از استور خود حذف کردند چرا که کاربران امکان دسترسی به آن بدون فیلترشکن را نداشتند.

پیگیری‌ها حکایت از این دارد که دستوری مبنی بر فیلترینگ تردز هنوز صادر نشده اما با توجه به اینکه دو محصول دیگر شرکت متا یعنی اینستاگرام و واتس‌اپ مسدود هستند، این اتفاق برای تردز هم رخ داده است.ناگفته نماند دو بار از سوی مرکز ملی فضای مجازی به مدیرعامل متا اولتیماتوم داده شده تا برای فعالیت محصولاتش در ایران، اقدام قانونی کند اما تا امروز کسی جواب این مرکز را نداده است.

بر اساس بررسی‌های فنی، مشخصاً محدودیتی هم از جانب متا و سرویس تردز برای کاربران ایرانی وجود ندارد. برای اثبات این ادعا کافی است دسترسی به وبسایت‌هایی که رسماً کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند، بررسی کنیم. پلتفرم اوپن‌سی (OpenSea) از جمله بزرگترین بازار‌های NFT جهان کاربران ایرانی را به دنبال تحریم‌های ایالات متحده مسدود کرده است.

اگر با آی‌پی ایران به سراغ این وبسایت بروید با پیغام دسترسی شما محدود شده است، روبه رو خواهید شد.

همچنین با بررسی این سایت در check-host.net به وضوح مشخص می‌شود که این پلتفرم برای IP ایران مسدود شده است.

اما چنین نتیجه‌ای برای آدرس تردز نمایش داده نشده و همان پیغامی مشاهده می‌شود که از سایر وبسایت‌های فیلتر شده مشاهده می‌شود.

مسدودسازی رنج آی‌پی‌های اینستاگرام، متهم ردیف اول

بررسی‌ها از کارشناسان حوزه شبکه، این احتمال را تقویت می‌کند که عدم امکان دسترسی کاربران ایرانی به تردز، به فیلترینگ اینستاگرام باز می‌گردد.

اواخر شهریور سال ۱۴۰۱، اینستاگرام در ایران فیلتر شد و به نظر می‌رسد رنج آی‌پی‌های این پلتفرم هم مسدود شده است. موضوعی که موجب شده اکنون سرویس جدید اینستاگرام یعنی تردز نیز برای ایرانی‌ها فیلتر باشد.

کل رنج آی‌پی ۱۵۷.۲۴۰.۰.۰/۱۶ که در مالکیت متا است، فیلتر شده و در نتیجه فیسبوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و جدیدترین سرویس متا یعنی تردز نیز برای ایرانی‌ها در دست نیست و باید فیلترینگ را با ابزارهای موجود دور زد.

البته به نظر می‌رسد محدودیت در دسترسی به این شبکه اجتماعی دیگر نمی‌تواند تأثیری بر میزان استقبال از آن داشته باشد. پس از فیلترینگ گسترده در پاییز سال گذشته، میزان استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی (بخوانید فیلترشکن) در میان کاربران ایرانی به شدت رواج یافته است.

واقعیت اینست که در ماه‌های اخیر فیلترشکن‌ها در لحظاتی کوتاه مانند استفاده از اینترنت بانک قطع می‌شوند و عموم کاربران در ایران با VPN و زیر موج اختلال‌های حاکم در آن، به فعالیت در شبکه اینترنت ادامه می‌دهند.

سوالات متداول تردز اینستاگرام

سوالات متداول تردز

در حال حاضر تردز، در صفحه خانگی ابتدا تردهای افرادی که فالو کرده‌اید و سپس علاقمندی‌های شما و یا فالویینگ‌های دوستانتان را نمایش می‌دهد. فعلاً راهی برای تغییر تایم لاین وجود ندارد.
در حال حاضر تردز قابلیت ارسال پیام خصوصی ندارد. با این‌حال می‌توانید روی دکمه اینستاگرام شخص مورد در نظر پروفایل کلیک کرده و در اینستاگرام به او پیام بدهید.
درست مانند اینستاگرام کافیست روی دکمه سه نقطه ضربه زده و Report‌ را انتخاب کنید.
مشابه توییتر و برخلاف اینستاگرام، اگر از ترد یا تصویری خوشتان آمد می‌توانید دکمه ریپوست (دو فلش) را فشار داده تا آن را (با حفظ نام منتشرکننده اصلی) بازنشر کنید.
اگر راجع به ترد فرد دیگری نظری دارید، می‌توانید آن را کوت یا نقل قول کنید. به این ترتیب متن یا نظر شما به همراه ترد کوت شده برای فالورهای شما نمایش داده خواهد شد.

سعید یاوری

فعال در حوزه شبکه و امنیت DevSecOps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا