انجنیکسوب سرور

آموزش نصب nginx در CentOS

درباره Nginx

nginx یک وب سرور با کارایی بالاست که ممکن است در برخی شرایط استفاده از آن ضروری باشد. این وب سرور از آپاچی سبک تر بوده البته استفاده از این دو وابسته به شرایط و نیاز های ماست. در این آموزش طریقه نصب nginx در لینوکس CentOS را خواهید آموخت.

پیشنیاز ها

جهت نصب می توانید یک سرور مجازی یا اختصاصی با سیستم عامل CentOS تهیه نمایید. اگر هدف شما آموزشی باشد میتوانید روی vmware نیز یک VM ایجاد کرده و CentOS را روی آن نصب نمایید. سرور و یا vm شما باید به اینترنت نیز دسترسی داشته باشد. انجام مراحل این آموزش نیاز به دسترسی و مجوز کاربر root را دارد.

شروع نصب Nginx

مرحله اول – اضافه کردن Repository برای Nginx

برای اینکه EPEL repository را به CentOS اضافه نمایید کافیست در ssh دستور زیر را بزنید:

sudo yum install epel-release

مرحله دوم – نصب Nginx

پس از اینکه EPEL Repo فعال شد برای نصب کافیست دستور زیر را وارد نمایید:

sudo yum install nginx

مرحله سوم – شروع به کار Nginx

پس از اینکه نصب به درستی و کامل صورت گرفت باید سرویس nginx را start نمایید تا این وب سرور شروع به سرویس دهی نمایید. برای این کار دستور زیر را در ssh وارد نمایید:

sudo systemctl start nginx

اگر در سرور شما firewalld نصب و فعال می باشد برای اینکه ترافیک های HTTP و HTTPS اجازه داشته باشد باید با دستورات زیر پروتکل های مورد نظر را به public zone فایروال اضافه نمایید(در ssh وارد نمایید):

sudo firewall-cmd --permanent --zone=public --add-service=http 
sudo firewall-cmd --permanent --zone=public --add-service=https
sudo firewall-cmd --reload

پس از اینکه مراحل بالا را انجام دادید برای برسی درستی نصب می توانید IP سرور خود را در مرورگر وارد نمایید. اگر مشکلی وجود نداشته باشد صفحه Wellcome این وب سرور را مشاهده خواهید کرد.

http://server_domain_name_or_IP/

بجای server_domain_name_or_ip آی پی سرور خود را وارد نمایید. اگر این مراحل را روی vm لوکال خود انجام داده اید کافیست IP لوکال را وارد نمایید. پس از آن صفحه زیر قابل مشاهده می باشد:

اگر تصویر بالا را مشاهده کرده اید یعنی nginx به درستی نصب شده است. اگر تمایل دارید در زمان boot شدن یا آغاز به کار سیستم عامل این سرویس نیز start شود دستور زیر را در ssh وارد نمایید:

sudo systemctl enable nginx

(در صورتی که IP سرور خود را نمی دانید با دستور ifconfig و یا ip addr و یا ip a می توانید IP خود را مشاهده نمایید)

آدرس پیشفرض فایل های تنضیمات و پوشه روت Nginx

اگر بخواهید در سرور شروع به سرویس دهی نمایید نیاز خواهید داشت تا ادرس فایل های config و آدرس ریشه پوشه ای که باید فایل های شما در آن آپلود شود را بدانید.

آدرس پیشفرض ریشه هاست

آدرس پیشفرض این وب سرور : usr/share/nginx/html می باشد. فایل هایی که در این شاخه آپلود شود توسط وب سرور به کاربر ارائه خواهد شد. این آدرس در بلوک تنظیمات سرور nginx مشخص شده و قابل تغییر می باشد. فایل تنظیمات بلاک وب سرور از آدرس : etc/nginx/conf.d/default.conf قابل دسترس می باشد.

تنظیمات بلوک سرور

تنظیمات بلوک ها به نوعی مانند Virtual Hosts در آپاچی می باشد که می توانید در آدرس : etc/nginx/conf.d اضافه شود. این تنظیمات میتواند برای هر سایت جداگانه باشد و برای هر سایت یک فایل تنظیمات خواهید داشت. رمانی که nginx شروع به کار می کند تمامی تنظیمات موجود در آن در وب سرور لود خواهد شد.

فایل تنظیم سراسری Nginx

فایل اصلی تنظیم nginx در آدرس : etc/nginx/nginx.conf قرار دارد. در این فایل می توانید تنظیمات کلی nginx مانند تعداد worker proccess یا تنظیمات سرعت دانلود و … را اعمال نمایید.

سعید یاوری

فعال در حوزه شبکه و امنیت DevSecOps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا