کنترل پنلآموزش پلسک

معرفی و آموزش نصب کنترل پنل Plesk روی سرور Windows

معرفی کنترل پنل پلسک :

پلسک یک کنترل پنل بر پایه ویندوز میباشد که قابلیت ارائه سرویس میزبانی ویندوز را ارئه میدهد. در خدمات هاستینگ اگر به دنبال یک کنترل پنل استاندارد و پایدار میباشید پلسک تنها انتخاب شما میباشد، هرچند کنترل پنل های رایگان دیگری نیز برای این امر وجود دارند. معمولا از پلسک برای ارائه خدمات هاست های ویندوزی جهت هندل کردن زبان ASP به همراه پایگاه داده MSSQL استفاده می شود، هرچند میتوان پایگاه داده mysql و php را نیز به این پنل اضافه کرد. البته این مورد فقط مکمل سرویس بوده و به عنوان سرویس دهی پایدار با ترافیک بالا اصلا توصیه نمی شود.

لایسنس و پلن های ارائه شده :

پلسک بصورت trial میتواند برای ۱۴ روز نصب شود که البته component های مورد نیاز آن غیر فعال بوده و به تهیه و فعال سازی لایسنس نیاز دارد. لایسنس پلسک در ۳ پلن ارائه میگردد که با توجه به نیاز شما انتخاب می شود. لیست قیمت های آن در تصویر زیر قابل برسی میباشد:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید انتخاب نوع لایسنس به نیاز شما بستگی دارد. در پلن Web Host و Web Pro لایسنس به دو بخش تقسیم میگردد و همانند دیگر کنترل پنل ها VPS و Dedicate Server در قیمت جدا سازی شده است. امکانات ارائه شده به همراه هر پلن نیز بصورت مختصر بصورت ذکر شده است. برای مشاهده پنل میتوانید از گزینه Try it out استفاده نمایید و وارد پنل پلسک شده و امکانات و بخش مدیریت را مشاهده نمایید. در تصویر پایین لیست requirement های امکانات پلسک با جزئیات بیشتر ارائه شده است:

ملزومات نرم افزاری جهت نصب پلسک :

هرچند پلسک به یک کنترل پنل Windows Base معروف شده و مورد استفاده می باشد اما در واقع بصورت مولتی پلتفرم ارائه شده و بر روی سیستم عامل لینوکس و توضیع های متعدد آن نیز قابل نصب و استفاده می باشد. توضیع های لینوکسی مانند ubuntu، Redhat، Debian توسط پلسک پشتیبانی می شود. در تصاویر زیر تمامی نسخه های ویندوزی و لینوکسی تحت پشتیبانی پلسک قابل مشاهده می باشد.

توضیع های لینوکس :

توضیع های ویندوز :

در صفحه مربوط به requirements و پلتفرم های پشتیبانی شده اطلاعات جالبی شامل مجازی ساز های تحت پشتیبانی، کنترل پنل هایی که قابلیت Migrate شدن با پلسک را دارند، مرورگر های قابل پشتیبانی و … را می توانید مشاهده نمایید.

آموزش نصب پلسک روی سرور ویندوز :

ملزومات :

جهت نصب شما به یک سرور VPS با رم ۱ گیگ و یا یک سرور اختصاصی و سیستم عامل ویندوز با قابلیت RDP نیاز خواهید داشت. جهت تهیه لایسنس تریال WebPro نیز به ادرس [لینک] مراجعه نمایید. پس از تکمیل فرم لایسنس ۱۴ روزه به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

مرحله نصب :

نصب پلسک بسیار اسان بوده و تنها کافیست فایل نصب را از ادرس [لینک] دانلود کرده در سرور اجرا نمایید. پس از اجرا یک مرورگر باز شده و پلسک را برای شما نصب میکند. مرحله نصب نیاز به زمان داشته و ممکن است حدود ۱ ساعت با توجه به قدرت سرور طول بکشد.

پس از نصب کامل و مشاهده پیغام پایان نصب پنل شما از ادرس IP سرور شما و پورت ۸۴۴۳ بصورت زیر قابل دسترس میباشد:

http://YourServerIpADD:8443

پس از ورود پیغام خوش آمد گویی و … نمایش داده شده و پس از قبول Term Of Service وارد پنل مدیریت خواهید شد. در پنل مدیریت میتوانید دیتابیس ها و کامپوننت های مورد نیاز خود را اضافه و پکیج های مدیریتی هاست خود را بسازید و سرویس دهی خود را آغاز نمایید.

سعید یاوری

فعال در حوزه شبکه و امنیت DevSecOps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا